
.png)
Illustration: Clara Borggren
Kulturskolorna ska spegla den tid vi lever i och vara platsen där barnen i Sjuhärad upptäcker estetiska uttrycksformer och utvecklar sin skapande förmåga. Kulturskolan ska vara en kreativ mötesplats och en verksamhet där barn och unga har en tydlig röst, känner sig delaktiga och har inflytande.
Kulturskolorna i Sjuhärad ska bidra till en intressant och relevant verksamhet för barn och unga och i förlängningen ett mer dynamiskt och nyskapande kulturliv i hela Sjuhärad. Kulturskolan ökar sin tillgänglighet för barn och unga genom samverkan med öppen ungdomsverksamhet, skola och civilsamhällets mötesplatser för barn och unga.
Genom ett stärkt barnrättsarbete ökar utvecklingstakten till att bli en ännu mer attraktiv, tillgänglig och nyskapande Kulturskola för alla barn och unga.
Boråsregionen vill:
Kulturskolesamverkan i Sjuhärad är regional samverkan mellan Borås, Tranemo, Svenljunga, Ulricehamn, Vårgårda, Herrjunga och Marks kulturskolor. Syftet är att stärka det gemensamma arbetet med barn och ungas tillgång till kultur.
Kulturskolan är en prioriterad verksamhet i Boråsregionens kulturplan. Under två och ett halvt år har Sjuhärads kulturskolor fått stöd med att stärka samverkan för att möta kulturskolornas utmaningar med att skapa en likvärdig och jämlik kulturskola för barn och unga i hela Sjuhärad. Sju av åtta kommuner i Sjuhärad har deltagit i utvecklingsarbetet.
Sveriges Kulturråd och Kulturskolecentrum har som uppdrag att stödja kulturskolorna i att utveckla sin verksamhet. I Västra Götalandsregionens kulturstrategi beskrivs kulturskolan som central för barn och ungas skaparförmåga och kreativitet. Kulturskolor genomgår förändringar i hela landet och för att säkerställa barns rättigheter, att uttrycka sig med olika kulturuttryck, finns idag fler kulturskolor än musikskolor.
Målen för utvecklingsarbetet kommer från Boråsregionens kulturplan; bygga ett regionalt kulturskolekluster med gemensamt utbud av olika estetiska uttrycksformer, stärka barn och ungas rätt att påverka kulturskolans verksamhet, utbud och utveckling samt fortsätta att arbeta för ett breddat deltagande för barn och unga.
Efter två och ett halvt år har det gemensamma utvecklingsarbetet lagt en stabil grund för samverkan och förändring. Resultaten speglar framgångsrika samarbeten, innovativa metoder och ett ökat fokus på barnens behov och perspektiv.
Sjuhärads kulturskolchefer ser möjligheterna med ett kulturskolekluster; en samverkansplattform som förenar resurser, kompetenser och ambitioner för att erbjuda alla barn och unga i regionen ett rikt, inspirerande och tillgängligt kulturliv.
De långsiktiga effekterna av ett kulturskolekluster förväntas leda till ett breddat och mer tillgängligt kursutbud, ökat elevinflytande och fler konstnärliga mötesplatser i Sjuhärad. Dessutom kan ett kluster bidra till bättre lokaler, effektiv administration och en mer lärande organisation med fokus på kontinuerlig utveckling, vilket i sin tur leder till en verksamhet som är bättre rustad att möta omvärldsförändringar.
Kulturskolornas chefer i Sjuhärad ser också möjligheter med att ett kulturskolkluster kan skapa förutsättningar för en avgiftsfri kulturskola som är mer inkluderande och det finns en ambition att utmärka sig som en speciellt innovativ och dynamisk kulturskola.
Delrapporten rekommenderar fortsatt fokus på ledning och förankring. För att lyckas med att etablera ett kluster krävs gemensamma mål och ett långsiktigt engagemang från alla nivåer – ledning, personal, barn och unga och beslutsfattare och i alla led såsom kommun, delregion, region och stat.
Den strategiska arbetsgruppen med både kulturchefer och utbildningschef utgör en viktig resurs med extra fokus på att kulturskolans utvecklingsarbete förankras ute i kommunerna.
Boråsregionens engagemang och som en samordnande roll är avgörande för att driva processen vidare och säkerställa att utvecklingsarbetet får genomslag både lokalt och regionalt. Mer riktat stöd från Västra Götaland skulle stärka långsiktigheten ytterligare.
Med stöd från tjänsteorganisationen och lokal politik skapas mod att pröva nya vägar, vilket kan göra Sjuhärads kulturskolor till ett föredöme för framgångsrik samverkan över kommungränser.
Genom fortsatt arbete och tydliga prioriteringar kan kulturskolan bli en central kraft i regionens utveckling. Kulturskolan bidrar till att göra Sjuhärad till en region som lockar människor att bo, arbeta och leva här. Genom att kombinera kultur, kreativitet och starka sociala nätverk blir kulturskolan en katalysator för att skapa ett gott liv i Sjuhärad, där unga utvecklas, gemenskapen stärks och regionen utvecklas som en attraktiv och hållbar plats för framtiden.
Kontakta Kulturstrateg Lisa Haeger
Läs gärna om utbudet inom Kulturskolesamverkan på boraskulturskola.se Länk till annan webbplats.
Här är den första kartläggningen och rapporten som gjordes inom ramen för utvecklingsarbetet.
Utvecklingsarbete med Sjuhärads Kulturskolor 2022-2024 pdf, 3.6 MB.