Boråsregionen

Likvärdiga förutsättningar till utveckling i Sjuhärads Kulturskolor, för alla barn och ungas rätt till kultur

Projektägare: Borås Kulturskola för Sjuhärads kulturskolor

Beviljat bidrag: 350 000 kr
Projektperiod: 2024-08-01 - 2025-08-01
Kontaktperson: Anna Rådvik Sanner

Syfte
Kulturskolorna vill spegla den tid vi lever i och vara platsen där barnen i Sjuhärad upptäcker estetiska uttrycksformer och utvecklar sin skapande förmåga. KS ska vara en kreativ mötesplats och verksamhet där barn och unga har tydlig röst, känna sig delaktiga och är med och driver utvecklingen.

Projektet syftar till att ge KS likvärdiga förutsättningar till utveckling. Utvecklingsarbetet syftar till att öka utvecklingstakten och bli en ännu mer attraktiv och tillgänglig KS för barn och unga, vilket i sin tur leder till ett mer dynamiskt och nyskapande kulturliv i Sjuhärad.

Ett syfte är att bygga en robust samverkanskultur, som i framtiden står på egna ben, för att gemensamt lyckas med utmaningarna att:

  • Barn och unga är delaktiga i KS utveckling
  • Vidga deltagandet, öka kapaciteten så att fler barn får möta KS
  • Erbjuda ett bredare utbud av estetiska uttrycksformer på fler platser i Sjuhärad
  • Bygga ett regionalt KS - kluster med gemensamt utbud av olika estetiska uttrycksform

Målområde inom delregional Kulturplan 2024–2027 som projektet ska möta
Projektet söker inom de prioriterade områdena Kulturskola samt Barn och ungas rätt till kultur

Sjuhäradsperspektiv
Utvecklingsarbetet syftar till att öka utvecklingstakten och bli en ännu mer attraktiv och tillgänglig Kulturskola för barn och unga i Sjuhärad, vilket i sin tur leder till ett mer dynamiskt, och nyskapande kulturliv i hela regionen.

Kulturskolor i Sverige har liknande utmaningar med att bli varje barns bästa kulturskola och utvecklingsarbetet utgår ifrån långsiktiga målsättningar på nationell, delregional och lokal nivå.

Utifrån kultursamverkansmodellen så skapas en röd tråd med utgångspunkt i VGR:s kulturstrategi, Boråsregionens egna kulturplan och kommunernas lokala planer.

Sju av Sjuhärads kommuner åtta; Herrljunga, Vårgårda, Svenljunga, Borås, Mark, Tranemo, Ulricehamn ingår i utvecklingsarbetet. Att stärka förutsättningarna för att barn och unga skall ha reellt inflytande är också viktigt för regionens långsiktiga utveckling

Förväntat resultat
Med ledning av en utvecklingsledare kommer vi under projekttiden att;

  1. Stärka regiongemensamma aktiviteter och utbud. Samverka med personal för att erbjuda en regional 2–3 ambulerande akt. med nya ämnen på lov. Möta 100 nya barn Starta upp 2–3 nya öppna verksamhet, 50–100 nya barn.
  2. Stärka strategisk samverkan genom att planera för två regionsgemensamma erfarenhetsutbyten för ämnesnätverk varav en kompetensutvecklingsdag. Fortsätta arbeta i tre olika arbetsgrupper med cheferna och förankra en modell för samverkan. Komma fram till en finansieringsmodell för fortsatt samordning/utvecklingsledare. Ta fram en gemensamt ”sjuhäradsmärke” för gemensam marknadsföring.
  3. Öka barn och ungas inflytande i kulturskolorna. Stötta upp lokala elevråd, demokratidagar. Tre kulturskolor skall upprätta en strategi för barnrättsarbetet. Bildandet av regionalt elevforum. Metodutveckling, verktyg och implementering av strukturer för att öka barn och ungas inflytande enligt barnkonvention